Tijdens online evenementen kan het lastig zijn de aandacht van je deelnemers vast te houden. De interactie tussen mensen tijdens zo’n event is vaak wat onnatuurlijker en minder spontaan. We lijken ons net wat ongemakkelijker te voelen tijdens een video call met anderen. Op kantoor is het immers makkelijk om even tussendoor een praatje te maken en samen tijd door te brengen tijdens pauzes. Ook zijn gezichtsuitdrukkingen beter zichtbaar en stoort het net wat minder als we met meerdere mensen tegelijkertijd aan het woord zijn. Dit maakt dat het belangrijk is om hier, bij het organiseren van een online evenement, aandacht aan te besteden. Het organiseren van spelletjes kan een goede oplossing zijn om evenementen wat spontaner en gezelliger te maken. In dit artikel wordt een aantal suggesties voor jouw volgende online evenement besproken.
1. IJsbreker
Een simpele manier om elkaar beter te leren kennen is door te starten met een aantal vragen. Dit is bedoeld om deelnemers te verwelkomen bij een meeting, overleg, congres, teambuildingssessie of evenement. Doormiddel van een ijsbreker leren deelnemers elkaar (iets) beter kennen, vaak op een leuke of grappige manier, waardoor zij laagdrempelig met elkaar kennismaken. Dit kan ervoor zorgen dat eventuele barrières worden doorbroken en het zet de toon voor het vervolg van het evenement. Goede ijsbrekers zorgen er op korte termijn voor dat deelnemers tijdens de rest van de activiteit comfortabel met elkaar omgaan. Een ijsbreker kan daarnaast het begin zijn van langdurige vriendschappen of zakelijke partnerschappen.
2. Twee waarheden, één leugen
Dit is een klassieker, die helemaal geschikt is voor online meetings. Hoe werkt het? Vraag de deelnemers om drie feitjes over zichzelf voor te bereiden die zij zullen delen met de groep. Hiervan zijn er twee waar, maar één ervan is een leugen. De anderen uit de groep raden welk van de feitjes niet waar is. Ze mogen met elkaar overleggen en moeten na een bepaalde tijd stemmen over welke stelling gelogen is.
3. Scattegories
Dit is een spel waarbij deelnemers een letter en een aantal categorieën ontvangen. Een voorbeeld zou kunnen zijn: de letter ‘K’ en de categorieën ‘een stad’ en ‘een groente’. Elke speler heeft vervolgens twee minuten om een woord te bedenken met die letter voor elke categorie (bijvoorbeeld: ‘Kaatsheuvel’ en ‘komkommer’). Nadat de tijd voorbij is kunnen de deelnemers stemmen over of een woord inderdaad in die categorie behoort. Leuke twist: als twee deelnemers hetzelfde woord invullen wordt het woord gediskwalificeerd.
4. Foto uit mijn leven
Dit is een uitstekende manier om deelnemers wat persoonlijker te leren kennen. Vraag de deelnemers voordat het evenement van start gaat om een foto naar keuze mee te nemen of op te sturen. Het is de bedoeling dat zij bij deze foto een kort verhaaltje kunnen vertellen. Tijdens het evenement kunnen de deelnemers om beurten hun scherm met de foto delen en hun verhalen vertellen.
5. City Guesser
City Guesser is een perfect spel voor evenementen die niet op locatie kunnen plaatsvinden. Het biedt de mogelijkheid om toch een beetje het gevoel van ‘weg zijn’ te ervaren. Hoe werkt het? In de multiplayer versie van het spel krijg je een aantal video’s te zien van mensen die door een stad lopen. Vervolgens kun je raden waar deze plek is op een wereldkaart. Hoe dichterbij je zit, hoe meer punten je ontvangt. Een leuke bijkomstigheid is dat deelnemers vervolgens spontaan hun reisverhalen kunnen delen.