Nu het eind van 2022 in zicht begint te komen wordt het voor veel organisaties tijd om na te denken over de evenementenagenda voor het komende jaar. Welke evenementen staan er op de planning en met welk doel organiseer je deze evenementen? Maar misschien nog wel net zo belangrijk: welke trends en ontwikkelingen worden er verwacht voor 2023. In dit artikel leggen wij je uit wat je kunt verwachten en waar jij op kunt inspelen met de evenementen die je in 2023 organiseert.
Comeback van de evenementenbranche
Voordat we vooruitkijken naar het komend jaar is het ook niet geheel onbelangrijk om terug te blikken op het afgelopen jaar. Over 2022 kunnen we zonder twijfel zeggen dat het hét jaar was waarin de evenementensector weer op volle toeren kon draaien. Dit jaar hebben de live evenementen echt hun comeback gemaakt. Uit een vragenlijstonderzoek onder eventprofessionals bleek dat zowel het aantal events als het aantal deelnemers per event enorm stegen in 2022. Het gemiddeld aantal bezoekers per evenement steeg dit jaar zelfs met meer dan 20%!
Krappe arbeidsmarkt zorgt voor selectiviteit
Het zal niemand zijn ontgaan dat de arbeidsmarkt op dit moment erg krap is. De krapte was volgens het UWV in 2022 dusdanig dat er in álle beroepsgroepen sprake was van personeelstekort. En dit heeft ook gevolgen voor de evenementenindustrie. Niet alleen omdat er nagedacht moet worden over hoe je met minder personeel toch een evenement organiseert, maar ook omdat het de instelling van genodigden voor het evenement beïnvloedt. Houd er in 2023 rekening mee dat de mensen die je uitnodigt voor het evenement vaak ook te maken hebben met overvolle agenda’s en een hoge werkdruk. Dit zorgt ervoor dat mensen kritischer zijn in de keuze om een evenement bij te wonen.
Experience first
Juist omdat bezoekers selectiever zijn in welke evenementen zij bij willen wonen is het in 2023 essentieel om in te spelen op de ‘experience first’ ontwikkeling. Bezoekers verwachten echt een ervaring. ‘Immersive experiences’ waarin de bezoeker wordt ondergedompeld in een nieuwe realiteit vol beeld en geluid zijn dan ook trending. Voeg daarom elementen toe aan je evenement die bij de bezoekers zorgen voor een unieke ervaring. Maak bijvoorbeeld gebruik van pop-ups, stands en bijzondere locaties.
Duurzaamheid
Eerder al was duurzaamheid op evenementen een belangrijk thema. Met de toenemende aandacht voor klimaatverandering wordt voor 2023 verwacht dat de focus op groenere evenementen zich voort zet. Er zijn verschillende stappen die je kunt zetten om je evenementen te verduurzamen. Zo zal het in 2023 niet meer voorkomen dat de catering geen vegetarische of zelfs veganistische opties aanbiedt. Ook kun je tijdens steeds meer evenementen verwachten recycle kubussen tegen te komen, waar gebruikte materialen (bijvoorbeeld badges) ingeleverd kunnen worden om vervolgens gerecycled te kunnen worden.
Investering in technologie
Het inzetten van technologie is in 2023 meer dan slechts een leuke toevoeging. Het is een must. In een tijd waarin de bezoeker kritischer is en komt voor de ervaring is het gebruik van technologie onmisbaar. Dat begint bijvoorbeeld al bij binnenkomst. Het gebruik van een app om bezoekers binnen te scannen zorgt er namelijk voor dat het registratieproces al meteen vlekkeloos verloopt. Een mobiele scanner is overal te gebruiken en zorgt ervoor dat je de gegevens van je gasten direct na het scannen af kunt lezen. Zo weet jij meteen welke bezoeker je een goodiebag mee kunt geven.
Dataverzameling en analyse
Tot slot het verzamelen en gebruiken van gegevens. Evenementen zijn momenten waarop je veel data verzamelt. Maak je hier efficiënt gebruik van, dan kan dit je veel nieuwe inzichten geven die je weer gaan helpen bij je volgende evenement. Leer je bezoeker kennen door vragen te stellen in het registratieformulier, bekijk de statistieken van je e-mailcommunicatie, check de show/no-show ratio en stuur na afloop een enquête. En dit zijn slechts een paar voorbeelden. De mogelijkheden om bruikbare gegevens te verzamelen zijn eindeloos.