written by
Team evisit

Hoe organiseer je een webinar?

Online event evisit 3 min , September 2, 2021

Je ziet het ene webinar na het andere webinar voorbij komen. Via LinkedIN en via de e-mail wordt je voortdurend uitgenodigd voor webinars over veel verschillende onderwerpen en via veel verschillende tools. Je hebt er vast nu zelf al een aantal gevolgd om te ontdekken hoe het werkt. Hoe organiseer je zelf een webinar?

We gaan je er in dit artikel alles over vertellen, van begin tot eind. Laten we bij het begin beginnen. Waar gaat je webinar over? Wat wil je vertellen, wat wil je bereiken en wie is je doelgroep? Dat is om te beginnen natuurlijk je uitgangspunt. Je kunt bijvoorbeeld leads willen genereren of je klanten informeren, een training geven of je interne medewerkers bereiken. Hoe specifieker de doelgroep, des te beter je de content kunt afstemmen op de specifieke behoefte van die groep.

Je weet het onderwerp en de doelgroep. Je weet ook wat je wilt bereiken. Ga je doelstelling vervolgens specificeren. Als je bijvoorbeeld leads wilt genereren, hoeveel leads wil je binnenhalen? Hoeveel klanten moeten er kijken? Gebruik de SMART methode en gebruik deze als leidraad tijdens je organisatie.

Wat wil je vertellen en wat wil je bereiken? Specificeer je doelstelling.

Oké je doelstelling is geformuleerd. Klaar om inhoudelijk aan de slag te gaan. Stem de content af op je doelgroep en de doelstelling. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Hebben zij een probleem en zijn ze op zoek naar antwoorden? Heb je al een tijd geen contact meer gehad en is er behoefte aan betrokkenheid? Hoe relevanter en interessanter het onderwerp is voor je doelgroep, des te groter de kans dat de doelgroep zich inschrijft en tijdens het webinar ook echt blijft kijken. Maak het interessant, informatief én grappig, want je kijkers zijn sneller afgeleid dan bij een fysiek event.

Maak je content interessant, informatief én grappig

Je content is geschreven en het programma is gemaakt. Tijd om te besluiten welke tool je gaat gebruiken. Ga je voor een gratis tool zoals Microsoft Teams, Zoom of Google Meet of ga je voor zekerheid en kies je voor Webbex, Quadia, GoToWebinar of evisit? Waar moet je op letten bij je keuze voor een tool?

  1. Ondersteunt de tool deelname via zowel Apple als Microsoft?
  2. Kun je het webinar bekijken via andere devices dan laptop? Mobiele telefoon/tablet bijvoorbeeld.
  3. Werkt de tool via alle browsers? Safari, Google Chrome, Internet Explorer
  4. Verzorgd de tool ook de registratie van je gasten? en hoe?
  5. Mogelijkheid tot scherm delen? Voor presentaties/video’s?
  6. Welke interactie mogelijkheden heeft de tool? Chat/virtueel hand opsteken/polls?
  7. Kosten. Laten we eerlijk zijn dat blijft toch een belangrijke schakel in het geheel.

Je keuze voor een tool is gemaakt en je gasten zijn uitgenodigd. Tijd om je klaar te maken voor de presentatie. Je hebt misschien een spreker geregeld, of je doet het gewoon zelf. Onderschat het niet; praten tegen een computerscherm is toch best een beetje anders dan praten tegen een publiek. Oefen dit van te voren en richt je naar de camera. Je gasten zullen hierdoor denken dat je echt tegen hen praat. Een host is aan te raden: hij/zij leidt het gesprek en stelt de juiste vragen om het gesprek op gang te houden. Daarnaast hoeft de spreker niet te multitasken met het bekijken en beantwoorden van inkomende vragen en poll-resultaten. Hij kan zich volledig richten op zijn presentatie, wat het webinar ten goede komt.

Je bent er helemaal klaar voor! Mocht je even willen sparren, hulp willen bij de organisatie, inrichting van de webinar-tool of een partij voor de registratie? Bel of mail ons gerust! 070-30 65 420 of vraag@evisit.nl. Chatten kan ook via www.evisit.nl.

Leestips:
1. Tips om de aandacht vast te houden tijdens jouw webinar
2. Hoe kan evisit jou helpen bij je online evenement?

onlineevent evisit