written by
Team evisit

Hoe gaan we bij evisit om met mail bounces?

Mailings Eventcommunicatie 2 min , December 3, 2021

Bij evisit versturen we mailings, heel veel mailings. Dit zijn altijd mails voor onze opdrachtgevers. Hierbij streven we uiteraard naar een 100% score. Een 100% score op de click open rate, de click through rate en een 0% score op de bounces. Want als er geen bounces zijn, dan heeft in ieder geval iedereen de e-mail ontvangen. Maar werkt dat wel zo?

Een eerste controle
Bij het versturen van de mail werken we met een genodigdenlijst van de opdrachtgever. Deze ontvangen wij altijd veilig via de evisit uploader en nooit via de e-mail. Na het controleren en ontdubbelen van de genodigdenlijst, importeren wij deze in de software. Hier doen wij al een eerste controle op potentiële bounces: e-mailadressen die incorrect zijn gespeld en dus niet als e-mailadres worden herkend. Deze koppelen we altijd terug naar de opdrachtgever zodat zij deze kunnen herzien. Op een later moment kunnen we de juiste mailadressen alsnog importeren.

Direct terugkoppeling
Als alle e-mailadressen zijn toegevoegd kunnen we overgaan tot verzending. Na het versturen ontvangen we direct terugkoppeling van out of office mails. Vooraf stemmen we met de opdrachtgever af of zij deze zelf willen ontvangen of dat we de belangrijkste bijvoorbeeld doorsturen (relaties die niet meer werkzaam zijn bij een bepaald bedrijf bijvoorbeeld, dit is waardevolle informatie).

48 uur na verzending uitgebreide terugkoppeling
Direct na de verzending van de mail heb je nooit je volledige statistieken. We versturen een bounce rapportage daarom ook pas 48 uur na het verzenden van de mail naar de opdrachtgever. In deze bounce rapportage geven wij een uitgebreide terugkoppeling op de belangrijkste statistieken van de mail:

  • Aantal gestuurde mails (aantal geadresseerden in de genodigdenlijst)
  • Click open rate totaal (aantal keer geopend. 1 persoon kan de mail vaker open)
  • Click open rate uniek (aantal keer door unieke personen geopend)
  • Click through rate (aantal keer op een link geklikt)
  • Soft bounces
  • Hard bounces

Op de laatste twee genoemde geef ik graag een verdere toelichting.

De soft bounces zijn altijd tijdelijk van aard. Hierbij gaat het om een volle mailbox, of emailserver die tijdelijk niet bereikbaar is. We adviseren bij deze bounces om de mail 72 uur na verzending nogmaals te verzenden. We blijven de bounce hier monitoren.

De hard bounces betreft een permanente afleveringsprobleem. Het e-mailadres kan onjuist gespeld zijn of het e-mailadres bestaat niet meer.

De bounces worden verzameld en aangeleverd bij de opdrachtgever. Vaak gaan zij de juiste e-mailadressen achterhalen zodat wij de mail later alsnog aan kunnen bieden.

Maar dan heb je nog de spam
Helaas heb je ook nog te maken met de Oh zo vervelende spamfilters. Hier hebben wij 0,00% zicht of grip op. Het e-mailadres staat niet tussen de bouncelijst maar toch heeft de persoon geen mail ontvangen. Conclusie: de mail is wel afgeleverd (en dus niet gebounced) maar de mail wordt bij de ontvanger tegengehouden. Dit kan diverse oorzaken hebben. Zie blog hoe je spamresultaten kan verkleinen.

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jouw mailing of nieuwsbrief? Neem dan contact met ons op of zie onze services voor meer informatie.

mailings eventcommunicatie